Sunday, February 5, 2012

Rasulullah "birthday" celebration !!

Assalamualaikum....

bila tgk pada tajuk entry,, msti ramai yg sudah dpt mengagak kan?
yelah, hari ni kan 12 Rabi'ul Awwal...

Hari Kelahiran Baginda rasul Allah yg paling sempurna ciptaan Nya.


Salam Maulidur Rasul Ya Habiballah....

sesungguh nya aku berkesempatan menghadiri satu majlis..

"Majlis Himpunan Menjunjung Kasih Rasulullah.."


seriusly, aku sgt suka majlis mlm niii...
ceramah nye tidak lah makan masa berjam jam lama nya...
sekadar 20 minutes per Ustaz..
errrrrr
20 min jek sorg ustaz.. dan diorg sgt tepati masa...
mengantuk pun x sempat. ape tah lg nk menguap !

wahhhhhhh.. xde setan bergayut lah makna kata nye.. ;P

mlm nii ade 3 penceramah...
mksud yg nk di smpai, memang menembusi jantung aku..
byk yg buatkan aku terasa...
tiba2 terasa betapa hina nye aku...

Majlis di Masjid MATIN, Kangar ni dimulai dengan zikir qasidah dari adik2 Tahfiz sana.

setiap pertukaran penceramah di selangi dgn zikir qasidah dari mereka yg agak mengasyikkan.
laen kata, aku rasa mcm dada ku di terkam2 dek dosa yg byk nyee..

tp seriuss suka dgn suara ikhlas adik2...

nk dengar?
jommmmm... aku uplod kan...
aku record ngn Sony ku.. naseb baek terbawak pegi...


video


cuba amati dlm2...
suara kecil anak lelaki yg mengalunkan selawat buat baginda Rasul.
so sweet ! ;)
teringin nk tgk rupa budak2 tu..
tp aku ni kan muslimah, susah la nk terjah.
xpela,, lpas2 nii, tidur ku bertemankan suara adik2 lah..
Tenang............

aku ke sana bertemankan pen sebatang & buku nota yg di conteng2 soal FYP kat dlm nye. haha
semangat ke?? ntah. tiba2 nk bwk. perlu lah utk catit kalo kita nak...
so,,,,bleh la sharing2 ngan korg...

x sume nye benda kita tahu kan??
conclusion yg nk aku share ngn sahabat2 sbenarnya...............

1) Ustaz Syed Abdul Kadir Al-Jufri

Kata beliau,,

- Adakah kita ummat yg pernah bergetar hatinya apabila di sebut nama Rasulullah?

Tidak?
Makna nya, betapa jauh nya kecintaan kita akan Rasulullah walau di sebut2 kita ini rindu & kasih pd Baginda..

Maknanya, for me lah kannnnn...
Tutur kata tidak semestinya selaras dgn gerak geri diri.

- Tahu kah kita, siapa yg menagis setiap kali nabi membaca khutbah di mimbar yg baru?

Tunggul kayu !!!
ye, tunggul kayu yg menangis sedih kerana bagi nya, Rasul telah meninggalkan nya sbb dah ade mimbar yg baru. sedangkan Nabi kita tetap membawa nye bersama. cuma jarak nya jauh sedikit cuma, beberapa langkah saja.

Lalu Nabi menyapa tunggul kayu itu...

Nabi Muhammad SAW: Kenapa kamu menangis ??

Tunggul Kayu
: Kerana kau tinggalkan aku.

Nabi Muhammad SAW : Engkau akan ku bawa bersama ke Syurga Allah.

Tunggul Kayu terus diam.


Kita pernah menangis kerana kerinduan yg sering di sebut pada hari ni??

tiba2 jantung berdegup kencang... hehe !
x terlintas kan utk itu??
sedangkan berindu rinduan utk kekasih yg x pasti, lbih2 di perbesar besar kan lagi?
terasaaaaaa !
Ampun Ya Allah !

kata ustaz lagi,,

" kalau ye pun x menangis kerana rindu pd Baginda,
at least, menangis lah kerana hati kita yg keras itu ! "


Betapa hina diri kita berbanding Tunggul Kayu yg terbiar kt hutan2 tu kan??

ok ok, skali lg hiba terasa... :'(
ptut lah aku pegi sana. byk plk yg terkena kt batang hidung..
Muhasabah diri..................

Akhir kalam beliau : " Jadilah org yg menyebar luas hukum hakam yg Baginda ajar. "


2) Ustaz Mohd Fadhli Al-Yamani


- Manusia ade 2 peringkat :

i. Taat.

Apabila di suruh, dia buat.
Apabila di larang, dia tinggal,

ii. Adab.

Keadaan manusia yg tidak perlu di suruh , tp trus melakukannya kerana tahu kehendak Nabi & apa yg di sukai Nabi, demi nk tunjukkan perasaan kecintaan pd Baginda Rasul.


Kata Rasulullah : untuk mencintaiku, kau kenali lah Abu Bakar.

google psl sahabat Nabi ini ye lpas ni oke? hehe !



3) Ustaz Khairil Anuar

Antara gelaran Rasulullah SAW :

i. Rahsia Kehidupan
ii. Cahaya dlm alam
iii. Rahmat yg di hadiahkan oleh Allah.



Antara kalam Allah yg membuktikan gelaran Nabi Muhammad SAW :

" Kalaulah bukan kerana Engkau Kekasih Ku, AKu tidak akan mencipta kan benda lain di dunia ini "

" Aku jadikan kau Muhammad sebagai pembuka setiap sesuatu yg terkunci "

that's why we are "claimed" on loving to our Rasulullah SAW.

Sesungguh nya keinsafan menerpa aku !!!

thank you Allah............

semoga perkongsian ilmu ini mlm niii sikit sebanyak melembutkan hati2 yg keras seperti aku niiii...

Berselawatlah utk Baginda Rasulullah,...
Sebanyak yg kita mampu....

Jangan di sebut sayang andai diri tidak mampu nk bukti kan...
At least, bekalan selawat ini menjadi saksi kecintaan kita...


The Love of Allah for us is depending on our Love to His Lover One....

The Muhammad S.A.W.........

Muhasah diri masing2...
Benar. Aku insaf ! :")

0 comments:

Post a Comment

 

~cik flora herself~ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal