Thursday, July 7, 2011

Inspection of fire fighting instrument~!

Inspection of fire fighting instrument.......

Terasa nk share kisah kt intern plak…
Aktiviti ni melibatkan Jab. Bomba Kedah…
Berdebar jgk akuu,, sbb aku byk di soal dan siasat oleh diorg…
Diorg taw je aku ni trainee,, saje jek nk test power..

Fuhh!!! Mmg la aku x byk bleh jwb kan..
Ade ke die tnye itu,, ini,, function nii,, volume air dlm pump,, mcm2 laaa…
Aku plk blurr je memanjang…memalukan company jek aku nii..
Yg gile konfiden nye,, ade satu soklan tuu,, aku maen jwb jek,, dh la dgn 2x ulang suara yg agak lantang..haha! mampuihhh…seb baek Encik Bomba tu maen2 je kan….

Last2,, aku lari kan diri,, duduk jauh2 dpd abg2 bomba,, so,, xda la diorg nk tnye itu dan ini kannn…hahah! Baek punya idea tu kann…
Ok,, tujuan diorg dtg ni,, actually nk audit sume instrument fire & safety laa…nk taw sume tu function or not,, mengikut prosedur ke x,, dah due date ke x,, soo,, bila sume dh ok,, n x perlu apa2 tangguhan nk renew cert,, soo,, dgn bangga nya,, company ni dh bleh renew Fire Certificate nye…

Tiap2 tahun akan di renew kan laa…soo,, keselamatan sume pekerja kat kilang yg terdedah byk bahaya ini,, terjamin la kan,…so,, x pyh takut2…exit ways pun byk disediakan… Pihak Bomba snirik yg konklusi kan…
Ok,, byk plak bebel nye… meh kite tgk gmbar2 abg bomba yg aku sebut2 tadi tuu..hehe!




Haaa,, ni sesi sambut kedatangan Jab. Bomba….ade briefing sikit sebyk b4 stat buat inspection sume tu la…sbelah aku tu,, k.Su,, staf PFK bahagian safety…kami berdua je pun pompuan..tu yg aku byk berkepit ngn k.su… seb baek k.su spoting jek..tQ k.su…hehe! aku ni plk duduk sebaris ngn diorg,, walhal staf2 len duk jauh pun ade tu kannn…

by the way,, duduk nye aku di situ,, sbenarnye sbagai pencatat Minutes of meeting…hik3~ serba serbi aku mcm nk salin…last2 xdan nk dengo sume kot..Tuan Bomba tu ckp laju….isk3

Ok,, gmbr2 kat bwh ni nnti,, sume sesi audit or inspection tuuu…sume tu kat Plant…sbb kat Plant la potential hazards tuuu….











Ni fire truck kat Department akuuu…Diorg cek jgk truck nii..
Sume transport kt sana aku da naek,, except truck niii…tp aku bakal naek ok…sbb da jnji ngn staf sini…hihi!





Yippiii….tu diaaaa… CiK FLoRa nampak mcm hebat je kan walaupun hakikatnye,, errrrrrrrrrrrrrr…?? ;p





Yeahhhh…ni laa k.su yg spoting tuu..dia mmg pro laa bab2 fire & safety niii… tnye la ape2,, kompen dia jwb dgn btul…mantap lahhh..

Ok,, tu je la kot gmbar yg aku sempat uplod….byk je sbeno nyee…tp xpelaa…cukop la tu kan..sape nk tgk lg,, bleh la personally mntak kat aku..hehex…

By the way,, Remind this,,
“ Safety starts with S,,
But it begins with YOU~!! "

So,, jagalah keselamatan masing2 walau di mana jua kita berada….
Jgn terlalu yakin dgn kawasan skitar kita tu x bahaya,,
becoz dlm ofis o rumah kita yg nmpak mcm slamat tu pun,, actually ade potential hazard… slippery & fall…boleh jadi…rite?

Renung~renungkan…

1 comments:

Pemilik Cinta said...

perghhh!!! rindu time LI... siyes, keje x best lnsg.. time praktikal ngn blaja lagi best..huk3.. nk kembali ke zaman itu... ;(

Post a Comment

 

~cik flora herself~ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal